Historik

Kalix Golfklubb och Kalix kommun driver sedan 2019 golfspel och en komplett golfanläggning vid Kalix älv, 2 km från Kalix centrum. 18-hålsbanan, Linnébanan, invigdes 1994.

Kalix Golfklubb och Kalix Golf AB bildades i slutet av 1980-talet med ambitionen att bygga en golfbana. Golfspelet började med en tillfällig driving range på det område där vår korthålsbana ligger.

Linnebanan ritades av Jan Sederholm från Helsingborg och byggdes i 3 etapper med start av korthålsbana och driving range, hål 1-9 och ett år senare hål 10-18.

Hela banan invigdes en vacker sommardag 1994 med slag av legendaren Sven Tumba, golfdistriktets ordförande Ola Ökvist, bolagets ordförande Christer Ahlsson och klubbens ordförande Göran Lundstedt.

Klubbstugan vid älven fungerade som klubbhus de första åren. Klubbhuset byggdes som ett elevarbete på gymnasieskolan med stor insats av klubbens seniorer och invigdes 2002.

Banan är centralt belägen 2 km från Kalix, ligger naturskönt vid Kalix älv och karaktäriseras av en unik  variation av park-, skogs- och linksbana. Vid den första slopningen var Linnébanan Sveriges svåraste från gul tee och 3:e svåraste från röd tee.

Linnebanan har sedan starten löpande förbättras och under de senaste åren har ett stort antal träd avverkats för att förenkla banan och släppa in ljus på greener och tees. Stora ytor klipps nu som semiruff för att snabba upp spelet.

Sedan 2019 äger Kalix Kommun anläggningen och tillsammans med Kalix Goflkubb sköts golfverksamheten på banan.

Upp