Linnébanan i Kalix, lite banhistorik

Bild saknas - Haal 4 In Mot Green

Sedan 2019 är Kalix Kommun ägare av Linnébanan och dess faciliteter. Linnébanan i Kalix rankades 2012 av Golf Digest som nr 4 inom NVGF och näst bäst i Norrbotten. I 2014 års ranking blev vi den 6:e bästa banan inom NVGF och den tredje bästa i Norrbotten. Ett mycket bra betyg för vår golfbana.

Kalix Golfklubb och Kalix Golf AB började 1989 drivagolfspel på en komplett golfanläggning vid Kalix älv, 2 km från Kalix centrum. Linnébanan med 18 hål invigdes 1994.

Kalix Golfklubb och Kalix Golf AB bildades i slutet av 1980-talet. Ambitionen var att bygga en golfbana i Kalix. Bygget av anläggningen påbörjades med en tillfällig driving range på det område där vår nuvarande korthålsbana ligger.

Linnebanan ritades av Jan Sederholm från Helsingborg. Den byggdes i 3 etapper med start av korthålsbana och driving range och puttinggreen, därefter hål 1-9 och ett år senare hål 10-18.

Hela banan invigdes en vacker sommardag 1994 med invigningsslag av hockey- och golflegenden Sven Tumba. Övriga medverkanden var golfdistriktets ordförande Ola Ökvist, bolagets ordförande Christer Ahlsson och klubbens ordförande Göran Lundstedt.

Klubbstugan vid älven fungerade som klubbhus de första åren. Nuvarande klubbhus byggdes som ett elevarbete av gymnasieskolans byggprogram och med stor insats av klubbens seniormedlemmar. Klubbhuset invigdes 2002.

Banan är centralt belägen, c:a 2 km från Kalix centrum och ligger naturskönt vid Kalix älv. Den karaktäriseras av en unik variation av park-, skogs- och linksbana. Vid den första banslopningen var Linnébanan Sveriges svåraste bana från gul tee och den 3:e svåraste banan från röd tee.

Linnebanan har sedan starten löpande förbättrats och under de senaste åren har ett antal träd avverkats och ett antal sandbunkrar lagts igen för att dels förenkla banan och dels släppa in mer ljus på greener och tees. Stora ytor klipps nu som semiruff för att snabba upp spelet.

Sedan 2019 ägs Linnébana och dess faciliteter av Kalix Kommun.